Σήμερα θα ήθελα να ασχοληθούμε με ένα βασικό θέμα αναφορικά με την εκμάθηση του ποδοσφαίρου από τα παιδιά. Συγκεκριμένα, θα μιλήσουμε για τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά θα πρέπει να διδάσκονται τα βασικά του ποδοσφαίρου και τα ερεθίσματα τα οποία επιβάλλεται να έχουν από νωρίς έτσι ώστε να είναι σε θέση να εκτιμήσουν καλύτερα το άθλημα.
Αρχικά, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως ένα παιδί μόλις φτάσει την ηλικία των 5 ετών θα πρέπει σταδιακά να μαθαίνει κάποια πράγματα για το ποδόσφαιρο. Οι κορυφαίες ακαδημίες ποδοσφαίρου δέχονται τα παιδιά από αυτή την ηλικία έτσι ώστε να μπορούν να μεταδώσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα ποδοσφαιρικά μυστικά. Πέρα από τις ακαδημίες όμως που ήδη έχουν αρχίσει να εμφανίζονται στην Ελλάδα, καλό θα ήταν τα πρώτα ερεθίσματα που θα παίρνει ένα παιδί για το ποδόσφαιρο να δίνονται από τα σχολεία.
Για παράδειγμα, στο εξωτερικό τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε αρκετά δημόσια σχολεία υπάρχουν πλέον σχολικά προγράμματα τα οποία είναι προσαρμοσμένα στην διδασκαλία αθλημάτων. Έτσι κάθε παιδί μπορεί να έχει τα πρώτα του ερεθίσματα με τον αθλητισμό είτε πρόκειται για το ποδόσφαιρο είτε για κάποιο άλλο άθλημα. Εκεί, μαθαίνει τα πρώτα πράγματα που θα πρέπει να μάθει για να μπορέσει να γίνει σωστός αθλητής.
Σημαντικό κομμάτι σε αυτό, αποτελεί και η υπάρξη εξαιρετικών υποδομών στο εξωτερικό. Βλέπετε, εκεί δεν νοείται σχολείο που να μην έχει υποδομές. Αν όχι κάποιο γήπεδο κανονικών διαστάσεων, έστω ένα γήπεδο 5×5 μέσα στο οποίο τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν κάποια πράγματα για το άθλημα από πολύ νεαρή ηλικία. Προσοχή, δεν μιλάμε μόνο για τα ιδιωτικά σχολεία, αλλά και για τα δημόσια, όπως γίνεται για παράδειγμα στην Αγγλία.
Σε αυτές τις περιπτώσεις πάντως, το πρόγραμμα των παιδιών είναι πιο βατό και αρκετά πιο εύκολο έτσι ώστε να το κάθε ένα παιδί να μην επιστρέφει εξαντλημένο από τις καθημερινές του υποχρεώσεις. Τα παιδιά στο εξωτερικό μπαίνουν σε διαδικασία μέσα σχολείο. Έχουν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Στις 7:30 για παράδειγμα πηγαίνουν στο σχολείο και ξεκινούν την προπόνηση. Στις 9:00 το κάθε παιδί θα είναι έτοιμο και μπανιαρισμένο έτσι ώστε να ξεκινήσει τα μαθήματά του. Μετά από τις 9 μέχρι και τη 1:30 το μεσημέρι τα παιδιά κάνουν τα μαθηματά τους και στη συνέχεια τρώνε. Από τις 3 το μεσημέρι μέχρι και τις 5 όλοι μελετούν και στη συνέχεια επιστρέφουν στο σπίτι τους. Όπως καταλαβαίνετε τα παιδιά το απόγευμα επιστρέφουν στο σπίτι τους, έχουν προπονηθεί, έχουν κάνει τα μαθήματά τους και είναι διαβασμένα για την επόμενη ημέρα.
Βέβαια, πολλές φορές τα γήπεδα γίνονται σε συνεργασία με κάποιες εταιρείες. Η κάθε εταιρεία θα έρθει σε επαφή με το σχολείο και θα συμφωνήσει για τον τρόπο με τον οποίο θα εξασφαλίσει τα χρήματα για τις εγκαταστάσεις που θα προσφέρει και τον τρόπο με τον οποίο θα κερδίζει. Μάλιστα με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζονται και θέσεις εργασίας, κάτι που θα μπορούσε να φανεί αρκετά χρήσιμο και στη χώρα μας, αν αναλογιστεί κανείς την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Είναι ευκαιρία αυτό τόσο για να γίνει μια πρόοδος στον τρόπο με τον οποίο θα μαθαίνουν τα μυστικά του ποδοσφαίρου αλλά και θα μπορέσουν να εξασφαλιστούν θέσεις εργασίας.
Θέλετε να δούμε τι γίνεται για παράδειγμα στην Ελλάδα; Στην χώρα μας, ένα παιδί ξεκινάει το σχολείο στις 8 το πρωί και τελειώνει στις 2 το μεσημέρι. Σε αυτό το διάστημα το μόνο που κάνει είναι μαθήματα… Στη συνέχεια γυρίζει σπίτι του, όπου και πρέπει να διαβάσει, να κάνει το μπάνιο του, να φάει και στη συνέχεια να κάνει τα φροντιστήριά του. Είναι ταλαιπωρία τόσο για το παιδί όσο και για τους γονείς, ενώ και τα έξοδα ακόμη είναι πολλά. Θα πρέπει επίσης να σκεφτούμε το γεγονός ότι τα παιδιά όταν πηγαίνουν στην οποιαδήποτε ακαδημία για να μάθουν ποδόσφαιρο τότε θα είναι εξαντλημένα από όσα έχουν περάσει μέσα στην ημέρα. Το αποτέλεσμα αυτού είναι να μην είναι απόλυτα συγκεντρωμένα στο ποδόσφαιρο, κάτι που είναι απόλυτα λογικό.
Το βασικότερο πρόβλημα της χώρας μας είναι ότι δεν υπάρχουν υποδομές. Όλα γίνονται σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Υπάρχουν κάποια στην Ελλάδα τα οποία και κάνουν καλή δουλειά τηρουμένων των αναλογιών. Γενικότερα πάντως είμαστε σε χαμηλό επίπεδο και όποιες προσπάθειες γίνονται, είναι μεν καλές, ωστόσο έχουν απόσταση από τις αντίστοιχες σχολές του εξωτερικού. Δεν είναι η κρίση πάντως που οφείλεται για αυτό το φαινόμενο. Απλά δεν έχει κάνει κανείς ένα πλάνο… Δεν έχει γίνει μια μελέτη έτσι ώστε να μπορέσουν να δουν τι μπορούν να κάνουν οι αρμόδιοι.
Όσο για το θέμα των ανθρώπων που θα δουλέψουν στις εγκαταστάσεις αυτές; Τώρα πια πολλοί γυμναστές βγαίνουν από τη Γυμναστική Ακαδημία έχοντας την ειδικότητα του προπονητή ποδοσφαίρου. Μπορούμε να βελτιώσουμε πολλά πράγματα αν δουλέψουμε όλοι μαζί σωστά. Να δώσουμε στα παιδιά τις βάσεις που πρέπει να παίρνουν από μικρή ηλικία. Θα πρέπει να καθιερωθεί η διδασκαλία του ποδοσφαίρου. Αυτό το μάθημα γίνεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια σχολεία. Πρέπει να κάνουμε τα πάντα έτσι ώστε να δώσουμε στα παιδιά τα κατάλληλα ερεθίσματα για να μπορέσουν να ασχοληθούν σωστά με το ποδόσφαιρο.
Σκεφτείτε τι θα γινόταν αν τα παιδιά από 10 χρόνων και πάνω μπορούσαν να διδάσκονται τακτική. Να μάθαιναν επίσης μέσα σε 45 λεπτά κάποιους γενικούς όρους του αθλήματος… Τη φιλοσοφία. Θα πρέπει να αναλογιστούν κάποιο το πόσο καλύτερους ποδοσφαιριστές θα είχαμε. Πόσο καλύτερα θα γνώριζαν τα μυστικά του ποδοσφαίρου. Θα ήταν πολύ πιο σκεπτόμενος άνθρωπος και αθλητής.Τα παιδιά θα γνώριζαν πλέον τις βασικές αρχές του αθλήματος. Το ποδόσφαιρο προοδεύει… Θα πρέπει να μπορέσουμε να το ακολουθήσουμε όσο περισσότερο μπορούμε, τηρουμένων των αναλογιών βέβαια.
Πάρτε ως παράδειγμα το μπάσκετ στις ΗΠΑ. Εκεί υπάρχει ένα ολόκληρο σύστημα. Ακόμη και τα κολέγια δουλεύουν και βοηθούν τα αθλήματα. Υπάρχουν ακόμη και αθλητικές υποτροφίες. Αυτό σημαίνει πως οι περισσότεροι αθλητές πέρα από τις ικανότητές τους στα σπορ είναι και μορφωμένοι.Σε αυτό το κομμάτι άλλωστε βασίζουν πολλά. Αυτό πλέον προσπαθούν να κάνουν και στο ποδόσφαιρο πλέον στην Ευρώπη. Δίνουν στα παιδιά τα ερεθίσματα που πρέπει και κερδίζουν πολλά πράγματα στη συνέχεια. Είναι φανερό πλέον αυτό.
Το συμπέρασμα; Θα πρέπει σταδιακά στην Ελλάδα να συντονιστούμε με την κατάσταση που επικρατεί πλέον στην Ευρώπη. Θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στις υποδομές, καθώς χωρίς αυτές δεν μπορεί να γίνει απολύτως τίποτα. Δεν πρέπει τα παιδιά να μην παίζουν μόνο στο προαύλιο, αλλά να λαμβάνουν περισσότερα ερεθίσματα. Θα πρέπει να διδάσκονται περισσότερα πράγματα σε μικρές ηλικίες. Θα πρέπει να βάλουμε το άθλημα μπροστά και να στηρίξουμε τη διδασκαλία του ποδοσφαίρου από νωρίς έτσι ώστε να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερο συνειδητοποιημένους αθλητές.