Ο προπονητής της U17 της ΑΕΚ είπε ενδιαφέροντα πράγματα, σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του.
Ο 42χρονος Σέρβος κόουτς της U17 της ΑΕΚ, Ιβάν Ναντέλκοβιτς μίλησε στο gazzetta.gr για τους στόχους που έχουν θέσει στα τμήματα υποδομής της Ενωσης, τις ιδιαιτερότητες που διέπουν έναν προπονητή μικρών παιδιών, το πώς αντιλαμβάνεται ο ίδιος το ποδόσφαιρο στις νεαρές ηλικίες, αλλά και τις επιπτώσεις λόγω κορονοϊού.
Αυτό που… μένει κυρίως είναι πως τα μικρά παιδιά πρέπει να “ανδρώνονται” ποδοσφαιρικά μαθαίνοντας να παίζουν σωστά και όχι απλά να κερδίζουν. Μόνο έτσι θα γίνουν τα "αστέρια" της επόμενης ημέρας σε επίπεδο πρώτης ομάδας.
Αναλυτικά τα όσα είπε:
Σου λείπει το ποδόσφαιρο μέσα από το γήπεδο;
Δεν θα το έλεγα, έξαλλου, οπότε το επιτρέπουν οι συνθήκες το ευχαριστιέμαι παίζοντας με τα παιδιά στην προπόνηση. Δεν συμβαίνει συχνά.. όταν συμβαίνει όμως, αρέσει στα παιδιά.
Ισχύει η όχι τελικά αυτό που λένε ότι για να γίνεις προπονητής πρέπει να αποβάλεις τον ποδοσφαιριστή από μέσα σου;
Όταν το λέμε, δεν ξέρω ακριβώς τι εννοούμε. Γιατί κάποιος όμως, ο οποίος έχει διαγράψει μία μακρά επαγγελματική πορεία ως ποδοσφαιριστής, ωφελεί να διαγράψει όλες τις παραστάσεις του, όλα τα συναισθήματα που βίωσε κι όλες τις συγκινήσεις που ένιωσε; Όλα τα παραπάνω αποτελούν μαθήματα ζωής…
Οι διάφορες του τότε με το τώρα;
Το ποδόσφαιρο εξελίσσεται συνεχώς. Εξελίσσεται, κοινωνικά, εκπαιδευτικά, τεχνολογικά και σε όλα τα επίπεδα. Όσον άφορα το αγωνιστικό μέρος θα πω ότι το κυρίως χαρακτηριστικό είναι η ταχύτητα και η ένταση του παιχνιδιού, όπως η ταχύτητα σκέψης και ενέργειας. Οι παίκτες του σήμερα αλλά και του αύριο, θα έχουν, όλο και λιγότερο χώρο και χρόνο στην διάθεση τους όσον άφορα εκτέλεση μιας αγωνιστικής ενέργειας σε σχέση με το πριν. Απαιτεί παίκτες διορατικούς, με ποιότητα λήψης αποφάσεων, όπως και εκτέλεσης με και χωρίς την μπάλα, διότι οι αγωνιστικές καταστάσεις μεταβάλλονται συνεχώς και γρήγορα. Παίκτες σε όλες τις θέσεις ικανούς στις παραμέτρους αγωνιστικής απόδοσης. Η φυσική κατάσταση παικτών με την βοήθεια της τεχνολογίας βρίσκεται σε πιο υψηλό επίπεδο και είναι σημαντική παράμετρος στο να υφίσταται καλύτερη ένταση και ρυθμός του παιχνιδιού. Είναι σαφές ότι και η εκπαιδευτική και προπονητική διαδικασία έχει αλλάξει και στοχεύει στις απαιτήσεις του σύγχρονου ποδοσφαίρου.
Γιατί αποφάσισες να γίνεις προπονητής;
Είναι κάτι που μου άρεσε όταν ακόμα ήμουν ποδοσφαιριστής, θα έλεγα από 26-27 ετών και έπειτα. Σταμάτησα σαν παίκτης σχετικά νωρίς (σ.σ. 32 ετών), ενώ μπορούσα να αγωνιστώ με ποιότητα για λίγα χρόνια ακόμη. Ήθελα τον χρόνο αυτό να επενδύσω στην προπονητική, να μάθω και να εξελιχτώ προς αυτή τη κατεύθυνση.

Ποιο δίπλωμα προπονητή έχεις;
Κατέχω δίπλωμα UEFA A και UEFA A Elite Youth.
Οι μικρές ηλικίες σε ενδιέφεραν η προέκυψαν στην πορεία;
Προέκυψαν, και είμαι ευγνώμων για αυτό, επειδή ασχολείσαι με την λεπτομέρεια. Διδάσκεις, εκπαιδεύεις , προπονείς, καθοδηγείς, δημιουργείς. Σε βοηθά να μαθαίνεις τη σωστή δομή του κάθε άξονα και τομέα.
Ποιες οι διαφορές με τους άνδρες;
Ότι είναι ακόμα παιδιά, δεν είναι μικροί επαγγελματίες, ανεξαρτήτως αν προετοιμάζονται μελλοντικά να γίνουν, όσοι καταφέρουν. Βρίσκονται σε φάση μάθησης, επίσης, περνάνε τα σταδία ψυχοσωματικών ιδιαιτεροτήτων της ανάπτυξης, και χρειάζεται να είσαι εξειδικευμένος στις αναπτυξιακές ηλικίες ώστε να περιορίσεις τα λάθος συμπεράσματα. Χρειάζεται να έχεις επίμονη, υπομονή και χαμόγελο για να υλοποιήσεις το κάθε στόχο. Στο ανδρικό ποδόσφαιρο οι παίκτες ας πούμε ότι είναι έτοιμοι, έχουν εμπειρίες, χωρίς να θέλω να πω ότι δεν μαθαίνουν, πάντα μαθαίνεις, κάθε μέρα, όσο ζεις μαθαίνεις. Απλά εκεί περισσότερο καθοδηγείς και κατευθύνεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα χρειαστεί να διδάσκεις καινούρια πράγματα.
Αισθάνεσαι και παιδαγωγός μαζί;
Πιστεύω ότι έχω παιδαγωγική προσέγγιση. Άλλωστε είναι ιερή μας υποχρέωση να λειτουργούμε και με αυτή την έκφανση της προπονητικής διαδικασίας.
Μετράει το αποτέλεσμα ή η εικόνα και η σωστή εκμάθηση του ποδοσφαίρου;
Στις αναπτυξιακές ηλικίες η νίκη επί του αντίπαλου δεν πρέπει να είναι ο μοναδικός στόχος. Εμείς, για παράδειγμα, θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί, θέλουμε να νικήσουμε, όμως, πάντα σύμφωνα με τις αρχές που έχουν τα δικά μας χαρακτηριστικά και το μοντέλο του παιχνιδιού. Αξιολογούμε την απόδοση και ακολουθεί το αποτέλεσμα. Θυμάμαι, είχαμε κερδίσει ένα παιχνίδι, δικαία μεν, όμως πριν καν μιλήσω στα παιδιά στα αποδυτήρια όταν τέλειωσε το παιχνίδι, είδα ότι δεν ήταν ευχαριστημένοι με την απόδοσή μας στον συγκεκριμένο αγώνα. Θέλω να πω ότι υπάρχει και άλλη διάσταση, που την απεικονίζει ο μεγάλος Γιόχαν Κρόιφ, με φράση: ’’Η ποιότητα χωρίς αποτελέσματα είναι ανούσια, τα αποτελέσματα χωρίς ποιότητα είναι βαρετά.
Υπάρχει ταλέντο στα τμήματα υποδομής;
Φυσικά. Είμαστε πολύ υπερήφανοι όλοι οι προπονητές και τα υπόλοιπα μέλη του οργανισμού για την ποιότητα συνεργασίας με αυτά τα ταλαντούχα παιδιά με τα οποία συνεργαζόμαστε.
Είσαι από το 2015 στην ΑΕΚ. Πως βρέθηκες στην Ένωση;
Ναι, βρίσκομαι έκτη σεζόν στην Ακαδημία της ΑΕΚ. Το 2014 ήμουν προπονητής Κ20 στην ΠΑΕ Άλιμος, και συνεργάτης του Σωκράτη Οφρυδόπουλου στην πρώτη ομάδα που τότε αγωνιζόταν στην B’ εθνική. Την χρονιά εκείνη η ΑΕΚ επέστρεφε στην Super League.
Με την Κ20 είχαμε κάνει πολύ καλή πορεία, παίζοντας ποιοτικό ποδόσφαιρο καταφέραμε να είμαστε στα μπαράζ με την αντίστοιχη ομάδα της ΑΕΚ, διεκδικώντας την πρώτη θέση του ομίλου, όμως, δεν τα καταφέραμε. Κάποιους μήνες μετά, με χαρά και τιμή αποδέχτηκα την πρόταση από τον κ. Μιχάλη Μητροτάσιου, τότε τεχνικό διευθυντή τον Ακαδημιών της ΑΕΚ.
